Göm menyn

KSM-studenter skapade Melloyra i Mirum

Granne med affärslivet

Vägg i vägg med herrklädesbutiken råder febril aktivitet. Fem KSM-studenter förbereder eventet ”Melloyra” som börjar om exakt 24 timmar.

Ballonger ska blåsas, projektorn som ska visa en film krånglar och så var det tipspromenaden… Det är fem av KSM:s andraårsstudenter som valt att göra sitt projektarbete i form av eventet ”Melloyra”. Eventet hålls under fyra timmar fredagen innan finalen i Eurovision song contest och består av en utställning, tävlingar och upplevelser – och mycket musik, förstås. Målet är att skapa en folkfest för familjerna som finns i gallerian.

– Vi har valt att titta på hur man använder melodifestivalen som plattform och hur man använder den i sin marknadsföring, säger Jessica Karlsson, projektledare i gruppen som också består av Sandra Brodacki, Julia Nilsson, Erika Olsson och Josefine Pikkarainen.

 

På plats i gallerian möts studenterna, deras idéer och marknadskrafterna på ett ytterst konkret sätt. Marknadsföringen av ”Melloyra” har till stor del gjorts i sociala medier och där har Mirumgallerian varit till stor hjäp med att lägga ut bilder och lyft eventet.

En av slutsatserna studenterna drar är att mycket handlar om pengar, det understryks också i den utställning de sätter upp i rummet, andra delar av eventet hålls mitt i gallerian vid en centralt belägen scen.

Det här är ett av alla 13 studentprojekt som färdigställs av tvåorna under bråda majdagar. En del väljer att göra filmprojekt, andra ljud och ljudpoddar, ytterligare några utställningar och event.

Fler studentgrupper har valt att göra sina projekt med anknytning till Mirum: en grupp jobbar med barn och deras förhållande till att vara populär, en annan gör en utställning om hur man som konsument bidrar till marknadsföringen.

KSM har under våren haft en egen lokal i Mirum som anknyter till kursen ”Globalisering och kulturproduktionens villkor”.

– Mirum är ett konkret exempel på globaliseringsprocessen och marknadsplatser har genom alla tider varit en plats för möten. Det är där folket finns. Med det här projektet vill vi också ställa nya frågor om universitetets roll – att vi har en egen lokal här, kan det betyda något för bilden av universitetet? säger Jonas Ramsten, en av de kursansvariga lärarna som också handleder studenterna.

Så, att finnas på plats handlar både om att se och synas. Att KSM under våren förlagt delar av undervisningen till gallerian har satt fart på tankarna hos studenterna.

– Vi har arbetat med mediebilder av våra gemensamma ytor. Hur ser stadsmiljön ut och hur planerar vi den? Vem har och får tillgång till de offentliga och semi-offentliga ytorna, säger Annelie Norberg som är en av de kursansvariga.

Ett direkt resultat av den processen är ett annat av tvåornas studentprojekt ”Gokväll: Folkparken”. Syftet är att återta parken och göra den tillgänglig. Utgångspunkten för projektet är att parker ofta upplevs som mörka och otrygga platser. Fredag 29 maj klockan 18 inleds det eventet i Folkparken som pågår till soluppgången. 

Presentationer och diskussion kring andraårsstudenternas arbeten hålls 27­-28 maj på Cnema.

 

Anna Valentinsson

 

Foto: Anna Valentinsson

Projektgruppen för "Melloyra" består av (från vänster): Josefine Pikkarainen, Jessica Karlsson, Sandra Brodacki, Erika Olsson och Julia Nilsson.

 

Här är studenterna bakom "Melloyra"


2015-05-28




Sidansvarig: henrik.perala@liu.se
Senast uppdaterad: 2018-05-31